"Czyste Powietrze" – kiedy rusza program?
Program „Czyste Powietrze” wystartował od września 2018 roku.
Co z programem "Czyste Powietrze"?
Głównym celem programu "Czyste Powietrze" jest eliminacja smogu w Polsce poprzez poprawę efektywności energetycznej budynków jednorodzinnych i wymianę starych źródeł ciepła. Program "Czyste Powietrze" funkcjonuje od września 2018 roku i wg obecnych danych będzie trwał do roku 2029, zaś samo podpisywanie umów z beneficjentami programu czyli właścicielami budynków jednorodzinnych ma trwać do końca 2027 roku.
Program przewiduje dofinansowania w formie dotacji i nisko oprocentowanych kredytów na:
- docieplenie przegród budynku,
- wymianę starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwa stałe),
- zakup i montaż nowych źródeł ciepła, spełniających wymagania programu,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- instalację odnawialnych źródeł energii (kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznej),
- montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Program "Czyste Powietrze" jakie warunki trzeba spełnić?
Program skupia się na dociepleniu budynków jednorodzinnych, wymianie starych pieców i kotłów na paliwo stałe, na nowoczesne źródła ciepła. Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami domów jednorodzinnych lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego, albo osób posiadających zgodę na rozpoczęcie budowy budynku jednorodzinnego.
Program "Czyste Powietrze" – jaki piec (jakie źródło ciepła)?
W ramach Programu "Czyste Powietrze" można otrzymać dofinansowanie na:
- kocioł na paliwa stałe spełniający co najmniej wymagania V klasy,
- olejowe i gazowe kotły kondensacyjne,
- powietrzne i gruntowe pompy ciepła oraz na podłączenie budynku do sieci ciepłowniczej.
Jak pobrać wniosek "Czyste Powietrze"?
Jak wypełnić wniosek "Czyste Powietrze"?
- pola zielone to pola, które należy wypełnić tekstem;
- pola szare – są zablokowane do edycji, w nich pojawią się informacje generowane automatycznie przez formularz.
W przypadku wpisania wartości nieprawidłowych pola podświetlają się na czerwono. Przed wypełnieniem formularza najlepiej jest się zapoznać z instrukcją „Jak wypełnić interaktywny formularz PDF ?” dostępną w Portalu Beneficjenta, w menu po lewej stronie w punkcie Czyste Powietrze – Baza wiedzy.
Jak wysłać wniosek "Czyste Powietrze" przez ePUAP?
Jak obliczyć dochód do programu "Czyste Powietrze"?
W Tabeli w części C Wniosku, pkt 1.1, Wnioskodawca wpisuje dane wszystkich osób zaliczających się do gospodarstwa domowego na dzień składania wniosku o dofinansowanie, w tym dane osób nieosiągających dochodu pozostających na utrzymaniu w gospodarstwie domowym. Należy podać kolejno imię i nazwisko, pesel, wartość rocznego dochodu netto w PLN, rodzaj dochodu, rodzaj dokumentu potwierdzającego dochód oraz właściwy urząd skarbowy lub urząd gminy.
Szczegółowe informację nt. gospodarstwa domowego, wysokości uzyskiwanego dochodu oraz dokumentów potwierdzających, znajdują się w Instrukcji wypełniania wniosku - Zał. nr 2 do Regulaminu naboru wniosków.
Program "Czyste Powietrze" gdzie składać wnioski ?
Wnioski należy składać do:
a) WFŚiGW właściwego terytorialnie, ze względu na usytuowanie budynku lub
b) gminy właściwej terytorialnie ze względu na usytuowanie budynku, w przypadku zawarcia z nią przez WFŚiGW porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu zwanego dalej „Porozumieniem”.
Wniosek można złożyć w wersji elektronicznej lub drukowanej.
Wniosek w wersji elektronicznej składa się poprzez aplikację internetową tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie właściwego WFŚiGW:
1) przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi własnoręcznemu, lub
2) przy użyciu podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.
W przypadku, gdy wersja elektroniczna wniosku będzie wysyłana przy użyciu ePUAP za pomocą profilu zaufanego lub przy wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, należy również pamiętać o załączeniu w postaci elektronicznej wszystkich wymaganych załączników do wniosku.
W przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania podpisu profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego, przesyła poprzez Portal Beneficjenta WFŚiGW wersję elektroniczną wniosku, drukuje i dostarcza jego podpisaną własnoręcznie wersję papierową wraz z wymaganymi załącznikami do biura, oddziału właściwego WFŚiGW lub gminy, która podpisała porozumienie z właściwym WFŚiGW ws. współpracy w programie "Czyste Powietrze".
Jak dbać o czyste powietrze?
Co zrobić, żeby powietrze było czyste?
Polecamy lekturę poradników:
Termomodernizacja korzyści z dofinansowania docieplenia domu.
Ocieplenie domu i wymiana pieca.